zaterdag 2 juli 2011

Vernoemen

Mijn oma Wilhelmina van Scherpenzeel vertelde altijd dat zij vernoemd was naar koningin Wilhelmina. Ik vond dat altijd heel bijzonder en was best een beetje jaloers op mijn zusje die ook Wilhelmina als tweede naam draagt. Maar ik denk dat zij het zelf ook een mooi verhaal vond want haar oma heette ook Wilhelmina, Wilhelmina van Ooijen. Het is dan ook een stuk aannemelijker dat zij naar haar is vernoemd.
Wilhelmina was getrouwd met Rijk van Scherpenzeel in 1881 en voor beiden was dit hun tweede huwelijk. Wilhelmina is geboren in Houten haar vader kwam uit Tiel en zij was Rooms-Katholiek van huis uit.
Wilhelmina's eerste man, Jacobus van Soestbergen uit Zeist, was op 30-jarige leeftijd overleden in 1872. Zij trouwde met hem op 27-jarige leeftijd in Zeist. In de acht jaar van hun huwelijk kregen zij vier kinderen van wie er 3 volwassen zijn geworden, hun tweede dochtertje overlijd als zij 4 jaar oud is. Jacobus sterft als Wilhelmina 7 maanden zwanger is van haar jongste zoon en zij als 35 jarige weduwe in 1872 met 3 kleine kinderen alleen komt te staan.
In 1881 trouwt zij met Rijk van Scherpenzeel uit Driebergen die ook weduwnaar is van Johanna Jonker met wie hij elf jaar getrouwd is geweest. Na hun eerste levenloos geboren dochtertje komen er geen kinderen meer voor Rijk en Johanna.
Rijk en Wilhelmina krijgen na 5 maanden huwelijk een zoon die zij ook Rijk noemen. Rijk senior is dan 47 en Wilhelmina 44. Rijk junior had dus redelijk oude ouders en zijn vader sterft als hij pas 15 jaar oud is. Hij blijft hun enige zoon.

Helaas heb ik niets kunnen ontdekken over de andere 3 half-broertjes en zusjes van Rijk, de andere kinderen van Wilhelmina, die zijn inmiddels dan tieners en zullen hun nieuwe vader wel hebben moeten aanvaarden zoals het in die tijd ging.
Tot zover het verhaal van Wilhelmina van Oijen die vernoemd werd bij de geboorte van haar kleindochter Wilhelmina van Scherpenzeel, mijn oma.
Wilhelmina van Scherpenzeel 1910-1997

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Wellicht heb je inmiddels het onderstaande al gevonden. Dan ten overvloedde:

Bron Burgerlijke stand - Overlijden
Archieflocatie Het Utrechts Archief
Algemeen Toegangnr: 481
Inventarisnr: 374
Gemeente: Haarzuilens
Soort akte: Overlijdensakte
Aktenummer: 2
Aangiftedatum: 04-02-1901
Overledene Maria van Soestbergen
Geslacht: V
Overlijdensdatum: 03-02-1901
Leeftijd: 33
Overlijdensplaats: Haarzuilens
Vader Jacobus van Soestbergen
Moeder Wilhelmina van Ooijen
Partner Gradus Hermsen
Relatie: echtgenote van


Met vriendelijke groeten
Lisette van Corven

Allemaal Familie van mij zei

Beste Lisette,

Wat leuk dat je mijn blog hebt gelezen!

Ik had inderdaad deze gegevens al maar ik wil je hartelijk danken voor je belangstelling.
Mag ik vragen of jij zelf in deze tak geïnteresseerd bent en zo ja in welke hoedanigheid.

Met vriendelijke groet,

Rita van Es