donderdag 19 mei 2011

Achternichten bellen

Vandaag eindelijk in de gelegenheid geweest om mijn 2 achternichten in Zeewolde te bellen. En wat was dat geweldig leuk!
Eerst nicht Catrien aan de telefoon gehad, zij wist precies wie ik was en vroeg eerst paniekerig of alles goed was met mijn moeder. Na haar gerust gesteld te hebben dat deze vorige week dinsdag de mooie leeftijd van 75 heeft bereikt, hebben we een heel leuk gesprek gehad. Zij vertelde dat zij niet zoveel meer weet van haar opa Jacobus Damen omdat zij te jong was toen hij stierf. Er schijnt een zoon van haar tante (familie Blankenstein) ook stamboom onderzoek te doen. En deze Jan woont in Utrecht. Met het adres moet het op te zoeken zijn. Zij heeft ook niet zo heel veel foto's maar we hebben afgesproken om een keer samen te komen zodat we verder kunnen kletsen en de foto's bekijken die zij wel heeft.
Haar zus Ria zou misschien meer verhalen te vertellen hebben zei zij, want zij is 5 jaar ouder. Na dit nummer te hebben genoteerd heb ik nicht nummer 2 gebeld. Wederom een zeer fieve en heldere persoonlijkheid die nog wel het een en ander wist te vertellen, zoals dat opa Jacobus een rustige man was met een geweldige grote snor die hij regelmatig bevochtigde (met een beetje spuug) om er vervolgens mooie punten van te draaien. Zijn koos/bijnaam was Aartje, helaas kon zij mij niet vertellen waar deze naam vandaan kwam maar wel dat hij, als zij uit school kwam, een lekker glaasje jonge klare aan het drinken was in het cafeetje om de hoek. De laatste jaren van zijn leven woonde hij bij tante Tootje en oom Co aan de Stroomkade. Ze wist nog een leuk verhaal te vertellen  toen haar Opa Jacobus in het ziekenhuis lag en zij op school bij handwerkles roze sokken had gebreid.. Opa had vreselijke koude voeten toen hij in het ziekenhuis lag maar met haar roze sokken heeft hij tot het laatst lekkere warme voeten gehad. In haar herinnering is hij gestorven aan darmkanker.
We hebben afgesproken dat ik een keer langs ga voor meer verhalen en dat ga ik ook zeker doen. Wat een geweldige dames die 2!

Op de Foto:
Op de voorgrond Marie Plomp, daarachter v.r.n.l. Rijk Damen, Suze Plomp, Tante Catrien, Rietje Damen met Bertus in haar armen, de rest weet ik niet, commentaar is welkom !

Geen opmerkingen: