zondag 15 mei 2011

Familieverhalen verzamelen

Vanacht lag ik te bedenken wat ik nu precies met deze blog wil. En ik denk dat het familieverhalen verzamelen wordt met als uitgangspunt stamboomonderzoek. Om die verhalen te vinden moet ik dus contacten gaan leggen met oude familieleden die deze verhalen nog kunnen vertellen. Dat zullen er inmiddels niet zo heel veel meer zijn. Ik heb het dan over de generatie ouder dan mijn ouders.
Mijn moeder heeft me een telefoonnummer gegeven van een oude nicht van haar die naar alle waarschijnlijkheid nog veel verhalen en ook foto's heeft over de familie Damen. Ik verwacht eigenlijk dat zij ook nog haar Opa heeft gekend: Jacobus Damen en misschien zelfs haar Oma: Maria Cornelis, hoewel ik dat eigenlijk betwijfel omdat deze al in 1925 is overleden. Zij kwam uit Kruiningen in Zeeland en hij Jacobus Damen uit Utrecht. Ze zijn in 1898 in Utrecht getrouwd, maar het vreemde wil nu dat toen zij trouwden zij al 2 kinderen hadden: Johannes Hendrikus Damen (1896) en Maria Catharina Damen (1897) beiden erkend door Jacobus bij hun huwelijk. Wat voor een verhaal zit hier achter: waar hebben zij elkaar leren kennen en waarom zijn ze zo laat gehuwd? Hij was 31 en zij 24 jaar, dus er was geen sprake van minderjarig zijn.
Ik ben erg nieuwsgierig en hoop via de dochter van Maria Catharina, die nu ongeveer 80 jaar zal zijn hier achter te komen.

Op de Foto:
Maria Cornelis: Geboren in Kruiningen 8 maart 1873 - overleden in Utrecht 26 januari 1928

2 opmerkingen:

Peter zei

Hoi Rita,

over het huwelijk dat pas op leeftijd 31 en 24 gesloten werd, bij mijn weten was het in de 19e eeuw zo dat je tot je 30e nog toestemming van je ouders moest hebben. Misschien dat de bruidegom die toestemming niet had, of kon krijgen omdat pa om wat voor reden dan ook niet beschikbaar was.
Misschien dat dat iets met het late huwelijk te maken heeft. Z.g. voorkinderen kwamen wel meer voor.

Gr.
Peter Miebies
@ngv-genealogie

Peter zei

Correctie: het twitteradres is @ngv_genealogie